League of Legends

League of Legends är ett spel som på bara några år tagit sig från nyetableringsstadiet till att fullkomligt smälla upp och bli ett utav världens största spel bland de tävlingsinriktade. Det är även det största spelet inom sin genre, med miljontals aktiva spelare, även om både Valves ”Dota 2”, Blizzards ”Heroes of the Storm” och S2 Games ”Heroes of Newerth”, länge legat hack i häl.

League of Legends faller innanför ramen för den genre som man vanligtvis brukar kalla MOBA. Det är en förkortning för ”multi online battle arena”, som betyder något i stil med en krigsarena, där ett stort antal spelare kan mötas över internet.

Tack vare skaparna Riot Games vision, har spelet alltså växt något enormt sedan lanseringen, och en av nyckelfaktorerna till detta är att man redan på ett tidigt stadium förstod hur viktigt det var att bygga på den professionella scenen för spelet.

Idag har man till och med sin egen liga (LCS), som är uppdelad världen över, samt ett världsmästerskap där de främsta lagen från världens alla hörn, gör upp om summor som vore ofattbara för några år sedan, och som i framtiden enbart kommer växa.

Spel som spelas på denna höga nivå har relativt nyligen tagit stora kliv in mot casino och oddsvärlden. Man kan numera spela på olika professionella dataspelsmatcher, precis som på vilka andra sporter som helst.

Förmodligen dröjer det nu inte länge innan sidor som förr haft majoriteten av sitt fokus inriktat på att tillhandahålla speltips för mera traditionella sporter, förr eller senare måste vidga sig för att även innefatta E-sporten. Gör de ej så, riskerar de istället att förlora stora kundandelar och läsare, eller åtminstone att inte ta vara på möjligheten att locka nya sin väg.